Een logo is een belangrijk element van de huisstijl van een bedrijf. Er wordt dan ook veel tijd en geld in gestoken, maar als doel: een opvallend en herkenbaar logo. Als een logo te complex is of geen verband houdt met het merk, dan bestaat de kans dat de consument het over het hoofd ziet. En dat is natuurlijk niet te bedoeling. Het toevoegen van een verborgen boodschap is een manier om een logo herkenbaar te maken én te laten opvallen. In dit artikel bespreken we 9 creatieve en inspirerende bedrijfslogo's met een verborgen boodschap. Herken jij ze?

1. Van A tot Z bij Amazon

verborgen-boodschap-amazon.jpg
In het logo van webwinkel zitten verschillende boodschappen verwerkt. Het logo van webwinkel Amazon heeft zowel een glimlach als een pijl in het ontwerp. De glimlach symboliseert een gelukkige klant. De pijl van de A naar Z geeft aan dat Amazon alles heeft wat je ooit zou willen of nodig hebt: van A tot Z.

2. FedEx en de richting van de koers

verborgen-boodschap-fedex.jpg
Het logo van koeriersbedrijf FedEx is een voorbeeld van het creatieve gebruik van negatieve ruimte in een logo. Het witte vlak tussen de E en de X vormt een pijl naar rechts, waarmee ongetwijfeld wordt bedoeld dat FedEx voorwaarts gaat en snel je pakketje bezorgt. Het is een symbolisatie van snelheid, vooruitgang en precisie, welke toepasselijk is voor FedEx.

3. De ingang en uitgang van Subway

verborgen-boodschap-subway.jpg
Al eens stilgestaan bij het logo van fastfoodketen Subway? De pijl naar links in de S en de pijl naar rechts in de Y symboliseren de in- en uitgang van het restaurant. De pijlen dragen ook bij aan het idee van snelheid en promoten de boodschap dat, naast dat het vers en gezond is, het ook een zeer snelle optie is.

4. Unilever en de gevulde U

verborgen-boodschap-unilever.jpg
Zijn er dan geen Nederlandse bedrijven met een logo met een verborgen boodschap? Jawel, Unilever is zo’n bedrijf. Het is duidelijk dat de grote blauwe 'U' staat voor Unilever. Maar kijk je wat dichterbij en je zult zien dat er nog veel meer is. De blauwe U wordt namelijk gevuld en gevormd door allerlei producten die Unilever produceert.

5. Hyundai en de tevreden overeenkomst

verborgen-boodschap-hyundai.jpg
Het Zuid-Koreaanse autobedrijf Hyundai heeft op het eerste oog een cursieve H als logo. Deze H staat uiteraard voor Hyundai. Maar als je wat langer naar het logo kijkt, dan zie dat er meer is. Het symboliseert ook twee mensen die elkaar de hand schudden na het afsluiten van een tevreden koopovereenkomst tussen de koper en Hyundai.

6. Toblerone en de verborgen beer

verborgen-boodschap-toblerone.jpg
In het logo van het Zwitserse chocolademerk staat een berg afgebeeld. Dat is de Matterhorn, één van de bekendste bergen de Alpen. Maar er is meer te zien, want in de berg staat een dansende beer. Maar waarom zal je denken? Toblerone is bedacht in Bern én het symbool van die Zwitserse stad is een beer.

7. Met Adidas overwin je bergen

verborgen-boodschap-adidas.jpg
Als je mensen vraagt naar het logo van Adidas, dan zullen zij ongetwijfeld wijzen naar de drie zwarte strepen. Maar heb je je ooit afgevraagd wat de drie strepen betekenen? De drie strepen vertegenwoordigen namelijk een berg. En die berg geeft op zijn beurt de pieken en dalen aan die sporters moeten overwinnen om optimaal te presteren.

8. Verborgen wielrenner in de Tour de France

verborgen-boodschap-tour.jpg
In het logo van ’s werelds grootste wielrenorganisatie, Le Tour de France, is een verborgen wielrenner (inclusief fiets) verstopt. De wielrenner wordt gevormd door de letter R in het woord Tour. Het achterwiel wordt gevormd door de letter O en het voorwiel door een geel rondje. Dit gele rondje staat symbool voor de gele trui voor de eindwinnaar van de ronde van Frankrijk.

9. Wikipedia en de onafgemaakte puzzel

verborgen-boodschap-wiki.jpg
Het logo van online encyclopedie Wikipedia is een wereldbol die bestaat uit puzzelstukjes. De puzzelstukjes vertegenwoordigen diverse talen, symbolen en culturen. De wereldbol is echter onvolledig en kenmerkt de "onvolledige aard" van Wikipedia's doel om een volledige encyclopedie te zijn. Het betekent ook dat de website altijd in omvang toeneemt en daarom nooit volledig af is.

Wilt je ook een logo laten ontwerpen of opfrissen?

Het ontwerpen van een bedrijfslogo lijkt zo gemakkelijk. Het logo moet niet alleen opvallen en herkenbaar zijn, maar het moet dus ook een boodschap overbrengen op de doelgroep. Een leuke opdracht waar het jonge team designers van KIWI webgroep graag bij helpt. Hoe we dat doen? Laten we daar eens over praten!

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door JM Promotions.
Bekijk de website van JM Promotions hier.