Branding
Er wordt wel eens gedacht dat branding niet meer dan een logo en een slogan is. Hoewel deze elementen een belangrijk onderdeel zijn, gaat branding veel verder dan dit.
Er wordt wel eens gedacht dat branding niet meer dan een logo en een slogan is. Hoewel deze elementen een belangrijk onderdeel zijn, gaat branding veel verder dan dit.
Branding heeft invloed op ieder aspect van de customer experience, van je logo tot je website, je social media posts, personeelskleding en advertising; het komt zelfs terug in de manier waarop je de telefoon opneemt en je communiceert met je klanten.
In het kort, branding is het gevoel dat je bij je klanten opwekt wanneer ze horen van of denken aan je bedrijfsnaam, dienst of product. Dit omvat alles wat zij denken te weten van je merk, inclusief feitelijke informatie, zoals de kleur van je verpakkingsmateriaal, maar ook emotionele elementen, bijvoorbeeld het gevoel van comfort na gebruik gemaakt te hebben van het product of de dienst of de geur van je shampoo die je doet denken aan een bepaald merk.
Wij verdelen ons branding traject in 5 fases:
Ieder branding proces begint met een onderzoek. Dit onderzoek zorgt ervoor dat wij beter begrijpen wie je bent als merk en waar je voor staat. Hoe wij praten en denken over onszelf is vaak verschillend van hoe je klanten over je praten en denken. Uiteindelijk zijn het je klanten die je merk definiëren, wij helpen hun alleen bij het creëren van affiniteit met je merk.
In deze fase gaan we kijken naar de doelgroep van je merk om proberen te bepalen wat zij belangrijk vinden. Deze informatie samen met de data uit de eerste fase gebruiken we om één of meerdere brand persona’s te creëren. In deze persona’s komen de belangrijkste eigenschappen van het merk naar voren en vormen op deze manier een menselijke vertegenwoordiging van je merk.
Tijdens deze fase gaan we naar het merk kijken in vergelijking met de concurrentie en bepalen wat jouw USP’s zijn: de beschrijving van het unieke voordeel dat jij als merk biedt. Het maakt jou onderscheidend van de concurrentie en is jouw rode draad die je helpt bij het nemen van beslissingen op het gebied van branding, marketing en communicatie.
Dit is de creatieve fase van het hele branding proces. Het is verleidelijk om hier meteen mee te beginnen zonder te kijken naar fase 1 tot en met 3. Maar zonder voorwerk zijn alle visuele elementen puur esthetisch en waarschijnlijk gebaseerd op de verkeerde informatie.
Wij zijn nu zover om alles wat we in de eerste 4 fases hebben ontwikkeld toe te passen. Dit zijn de voor de hand liggende vernieuwde visuele deliverables zoals websites, visitekaartjes en verpakkingsmateriaal. Maar ook de nieuwe strategie, communicatie en identiteit. Deze gaan bepalen hoe je als merk naar buiten treedt op social media en advertising.